De stichting ontplooit haar werkzaamheden voor haar doelgroepen op basis van diverse theorieën, die zij zelf ontwikkeld. Echter liggen deze theorieën vaak in lijn met de bevindingen van onderzoekers, experts of zijn zelfs logisch concludeerbaar uit statistische gegevens. Prof. Dr. ir. Venderickx is om feedback gevraagd, m.b.t. deze weergave. Echter is dit stuk door S.B.v.B. opgesteld zonder feedback van Prof. Dr. ir. Venderickx.

Prof. Dr. ir. K. Venderickx, Expert Hoogbegaafdheid aan Universiteit Hasselt.
Venderickx stelt dat: Vele mensen met ver boven gemiddelde begaafdheid, ook wel hoogbegaafden veelal niet academisch excelleren. Dit word veroorzaakt door het schoolsysteem, dat gemaakt is voor de gemiddelde leerling. Een hoogbegaafde zou dit makkelijk moeten kunnen, word vaak gedacht, echter is dat vaak niet zo. Een beneden gemiddeld begaafd kind krijgt begeleiding om toch mee te komen met het systeem voor deze gemiddelde leerling. Desondanks is er bijna niets voor de boven gemiddeld begaafde kinderen, maar ook zij kunnen in het gemiddelde kind systeem niet mee.

Intellectueel kan het hoogbegaafde kind wel mee, stelt Venderickx; echter is het gebrek aan uitdaging en het samen groeperen met minder begaafde leerlingen vaak een probleem. Daar hoogbegaafde kinderen vaak al kritisch op zichzelf zijn en de wereld om zich heen evalueren. Hierdoor kunnen zij gaan twijfelen aan zichzelf. Als hier langere tijd geen aandacht voor is kan dit zich ontwikkelen tot een depressiestoornis. Dit kan liggen aan het stimulerend gedrag wat een positief effect heeft op de andere leerlingen, maar hen hierbij tot vragen leidt over hun eigen kunnen.

Op het gebied van uitdagingen, en in deze het gebrek daaraan, word ook geen rekening gehouden met het hoogbegaafde kind, aldus Venderickx. Hierdoor zullen deze kinderen geen goede studiehouding ontwikkelen en sneller uitvallen wanneer de reguliere educatiestroom wel uitdagingen bied voor hen interesses en of intellectueel niveau. Op het gebied van interesses heeft het hoogbegaafde kind slechts oog voor wat zij interessant vinden. Hierdoor zijn zij alleen bereid ergens moeite in te steken als er sprake van deze interesse is.

(Bron: Prof. Dr. Ir. Venderickx digitale college’s. Enkele weken terug is Prof. Dr. Ir. Venderickx benaderd met het verzoek tot feedback op onze samenvatting van zijn visie.)


0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.